donderdag 25 september 2014

Bouwstennen

Of ik nu in kleur of zwart-wit werk,ik zoek in een landschapfoto altijd naar combinatie van vier factoren: plaats,timing,licht en compositie.Deze vier bouwstennen zal ik kort toelichten.Een boeiende landschapsfoto ontstaat zelden vanuit toeval.Vrijwel altijd is er vooraf goed over  nagedacht. Ansel Adams kon jaren over één foto doen. Met plaats bedoel ik dat ik een interessant onderwerp kan fotograferen.Dat hoeft helemaal geen groots landschap te zijn ,kan juist iets kleins zijn .Ik bereid me dan altijd op voor. Ik bestudeer andere fotografen,kijk op Googel Earth,en zoek op kaarten naar mogelijke thema's. Voor ik dan ergens naartoe ga heb ik een aantal ideeén. Ter plekke laat ik me inspireren door wat ik zie.Het kan zijn dat een eerder bedacht idee verder wordt uitgewerkt,maar er kunnen ook totaal nieuwe invalshoeken ontstaan.De goede ideeén onstaan pas als ik een locatie goed ken. Ik kom daarom vaak op dezelfde plaats terug. Timing betekent dat ik ergens op het goede moment wil zijn.Het seizoen,het tijdstip van de dag ,het weertype,met eb of vloed als ik aan de kust ben,alles heeft invloed. Soms kan ik dit thuis al voorbereiden. andere keren moet ik eerst de locatie en omstandigheden ter plekke zien. Altijd volgt ik minutieus de weerberichten en getijdentabellen op. De derde bouwsteen is licht, wat in alle vormen van fotogrfie essentiel is. Een studiofotograaf kan zijn zijn eigen licht maken, een landschapsfotograaf kan dat niet. Dat maakt het lastig en tegelijkertijd ook booiend. Met weersvoorspellingen en enige lokale kennis is misschien te voorzien welk licht er kan gaan ontstaan. In de praktijk wordt het vaak toch anders en is het nodig om een aantal keren terug te komen.Als laatste gaat het om compostie. Wat is mijn onderwerp,hoe breng ik het in beeld? Hoe maak ik en keuze uit dat grote landschap om me heen? Ik volg hierin  geen strake regels,ik werk werk altijd op mijn gevoel. Al fotogrgraferend ontstaat het resultaat. Ik beging met een bepaald idee en van daaruit ga ik verder. Daarbij geloof ik heilig in het nemen van veel tijd, van slow photography. Reportagefotografen moeten vaak snel werken, ik moet juist langzaam werken. Het duurt vaak lang voor het beeld zich ontwikelt,soms dagen of weken. Als het dan gebeurt, is de voldoening groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten